Cliëntgestuurde Initiatieven en projecten logo keurmerk client centraal
Keizersgracht 252 1016 EV Amsterdam 020-6253111 info@scipweb.nl
jul 17, 2014

Ervaringswijzer top en tip!


Eén van de Scipprojecten is Ervaringswijzer, ook hier zijn veel vrijwilligers betrokken. Om de zoveel tijd doen we wat leuks. Deze keer organiseerde Seyhan een inspiratiemiddag. Dat begon met een kaartspel. Aan de hand van plaatjes konden deelnemers vertellen wat hen inspireerde in het leven.  

 Dit werd vervolgd door een tip en top ronde. Iedereen kon zijn tops en tips voor de site noemen. Graag delen we deze tops en tips met de vraag of jij ook nog tops en tips voor ons hebt. Stuur ze naar Herman 

Hieronder de genoemde tops en tips.

 
- Tops -
 
Inspiratie
Conclusie: wij hebben een unieke insteek door onze aanpak van onderop en vanuit clientenperspectief, die je op niet veel andere plekken aantreft. Gewaardeerd worden verder de openheid over kwetsbaarheid, gelijkwaardigheid, wij-gevoel dat we uitstralen. 
1.Begeestering, inspiratie is er in voldoende mate. 
2.Clienten motiveren tot zelfonderzoek.
3.De blogs maken dat ik bijna zelf een blog ga schrijven.
4.De verhalen zijn van onderop: de blogs en de atlasverslagen en de reacties.
5.Er is aandacht en tolerantie t.a.v. de kwetsbare mens en haar/zijn ontwikkeling en integratie in de maatschappij.
6.De vrijheid om open te zijn over kwetsbaarheden en de herkenning en acceptatie die dit geeft (blogs, spel, leernetwerk, Atlas). 
7.Openheid ervaren en werken op basis van gelijkwaardigheid.
8.Heel blij dat er uit (ex) clientperspectief iets bestaat. 
9.Ervaringswijzer: Wij-samen-cultuur, Wijzer-richting-identiteit-ideologie, Wijzer=toename van wijsheid.
10.Laagdrempelig
11.De combinatie van functionaliteiten
 
Producten
Conclusie: waardering voor heldere indeling forum, atlas, kunst als inspiratiebron (keuzehulp en veiling?), steekje los en leernetwerk. NB: keuzehulpen worden niet apart genoemd. 
1.Het forum vind ik prettig qua indeling d.w.z. veel maar heldere indeling.
2.Inspiratiebron kunst is boeiend. 
3.Atlas= heel handig en ook goed voor mensen met kleine beurs.
4.Spel Steekje los =  Ontmoeten, elkaar ontmoeten.
5.Ik zie toekomst in het leernetwerk en heb de voorkeur voor leren deels online deel live gecombineerd. 
6.Wek je idee tot leven opleiding

Vorm
Conclusie: waardering voor vormgeving van site, in het bijzonder kleuren en uitstraling. 
1.Vormgeving
2.De site ziet er goed uit en navigeert na wat oefenen prettig.
3.De foto's, woordkeus en kleuren op de voorpagina vind ik prettig.
 
Tips -

Producten verbeteren
1.Landelijk netwerk Atlas versterken.
2.Van keuzehulpen naar zelfhulpmodules.
3.Meer humor gebruiken vooral bij de keuzehulpen!
4. geinterviewden meer betrekken bij opmaak van hun verhaal in de keuzehulpen, dmv toevoegen beeldmateriaal. De verhalen in de blogs en op de atlas spreken nu meer aan dan de interviews door het persoonlijke karakter ervan. 
5.Afdeling kunst actualiseren en meer bijdragen.
 
Insteek
Herstel Traject 4 stappen:
1.Inspireren, socratische gesprekken, uit onzekerheid sterker worden.
2. orienteren i.p.v. ontdek je buurt
3.Reflecteren i.p.v. ontmoet anderen en ontmoet jezelf.
4.Ontwikkelen d.m.v. Leernetwerk en opleidingen.
Contact
1.Veel meer in contact komen met deelnemers. Community Building. Meer leven over en weer belangen uitwisselen.
2.Sterke workshops organiseren en meten wat de effecten zijn voor de financiering.
3.Aandacht voor de begeleiding en evaluatie met/van de vrijwilligers (van Ervaringswijzer/SCIP).
4.Organisatie van evenementen om websitegebruikers (van keuzehulpen bijv.) bijeen te brengen.
 
Vormgeving
1.De startpagina simpeler maken.
2.Ik vind dat er te veel op de startpagina staat. Ik raak daardoor de weg kwijt.
3.Meer aandacht voor toegankelijkheid voor de bezoeker, van alle afzonderlijke producten en de site als geheel.
4.Leukere opmaak, meer plaatjes en films.
 
Leernetwerk
1. Minder stappen door diverse pagina's naar Leernetwerk.
2. De site is niet geactualiseerd:
3.Ervaringswijzer, ervaringskunde, Leernetwerk  zijn te dicht bij elkaar qua naam.
Praktisch:
1.Praktische informatie m.b.t. alle uitkeringen.
2.Praktische informatie m.b.t. medisch advies.
 
PR
1.Ik zou best meer PR willen doen maar er zijn zoveel namen en afkortingen dat het lastig vertelt.
2.De organisatie dient veel zichtbaarder te worden, mensen meer motiveren hun ervaringen te delen. Dat kan door onze meerwaarde zichtbaar te maken, bijv door het posten quotes of verhalen op de startpagina waarin bezoekers vertellen wat zij aan Ervaringswijzer hebben gehad!
Algemeen
Er moet meer aandacht komen voor het materialiseren van onze producten: hoe deze in de wereld te zetten.

Het laatste nieuws van SCIP

Elsjes plan

Afdelingen meer verbinden met ervaringsdeskundigheid

Sinds 1 februari 2019 is Elsje van Dijk coördinator Herstelteam.
Het idee voor deze functie is in april 2017 ontstaan vanuit de werkgroep ervaringsdeskundigheid van De Regenboog Groep. In 2018 werd deze nieuwe functie een feit.

feb 13, 2019

Vrijdag filmavond + lekkere hap!

Ik wil jullie graag iets fantastisch in het vooruitzicht stellen: binnenkort wordt er op de vrijdag filmavond georganiseerd door Fouad en mij tijdens de eetkamer.

Wij zijn er erg blij mee binnen Scip dat wij dit mogen aanbieden aan onze eetkamergasten.
Het geeft een nieuw en bijzonder elan aan de eetkamer.

jan 22, 2019

Nieuw boek Tobi Vroegh

Het nieuwste boek van Tobi Vroegh is een mooi reisverslag.

jan 15, 2019

Bezoek Dolhuys

We hebben met een team van collegae en deelnemers van de groep Bewustwording en Spiritualiteit een uitje gemaakt naar het Dolhuys in Haarlem.
jan 7, 2019

Scheurkalender 2019

De nieuwe scheurkalender voor 2019 is er! 
dec 12, 2018

Andrea tekent bij!

Een nieuw contract! Gefeliciteerd!
dec 5, 2018

Matrix en je eigen ontwikkeling

Kom je de Matrix kijken bij SCIP?

dec 3, 2018

Nieuwe locatie psychiatriecafé West

Pravin heeft een interview gehouden met Dini over de eerste keer dat er een psychiatriecafé was bij SCIP op de Cornelis Dirkszstraat.
dec 3, 2018

Pagina 1 van 13  > >>

Agenda